Provincie Limburg.be

Niko Hendrickx

Distance to Morsemaille... And Back

Naar eigen zeggen zoekt Niko Hendrickx in zijn werken naar een beeldtaal die aansluit bij de tijdsgeest. Daartoe werkt hij, eveneens volgens hem, eerder met statische media zoals schilder-en beeldhouwkunst. De uitdaging bestaat er voor hem in om binnen deze kunstvormen het dynamische aspect van onze samenleving te vatten om een manier te zoeken die meer dynamiek in het werk brengt.

Hendrickx concentreerde zich tot 2000 vooral op sculpturen (in gelakt plaatstaal) en werken op papier, met in het bijzonder tekeningen en gerasterde olieverfschilderijen. Vanaf 2003 grijpt hij ook videotechnieken aan in installaties die mikken op een interactief proces tussen kunstenaar en toeschouwer. Zijn videowerken appelleren aan technieken uit de animatiefilm.
Zo zet Hendrickx zijn sculpturen en schilderwerk met behulp van digitale technieken over in reele beelden: in situaties die hij draaide in zijn directe omgeving (de school in 'UFO gezien in Bree!'; de overweg met passerende trein in 'On the Origine of Butterflies by Means of Personal Selection' als voorbeelden).

In zijn installaties vervult de ruimte vaak een cruciale rol: de kunstenaar wendt de architectuur van de locatie aan om de
handeling te stuwen, of sterker, om het 'verhaal' vorm te geven en te laten 'plaatsvinden'. In korte video's die er niet van terugschrikken te flirten met naiviteit verkent Hendrickx absurde situaties met een bitterzoete existentiele grondlaag.

Voor 'Power Plays' creeerde Hendrickx 'Distance to Morsemaille... And Back', een installatie bestaande uit twee door een metalen buis verbonden monitoren. 'We have got e-mail too' - 'So do we' communiceert het ene beeldscherm (of gebied) met het andere. Niet per e-mail, maar met Morsecode, een 'gedateerd' communicatiemiddel dat vandaag nog een handvol gespecialiseerde diensten gebruikt. Hendrickx ironiseert verbanden tussen het 'globale' internet en de regionale geografie.
De installatie 'Distance to Morsemaille... and Back' brengt niet alleen een sculptuur (een hamertje in polyester), maar vooral ook de toeschouwer in beweging. Geprikkeld door beeld en klank moet deze zich door de ruimte verplaatsen om op de twee monitoren de in tekst vertaalde morse te lezen en om zo de boodschap te begrijpen.


Niko Hendrickx studeerde vrije grafiek aan de Provinciale Hogeschool in Hasselt en beeldhouwkunst aan Sint-Lucas in Gent. Recentelijk stelde hij tentoon in Bree ('UFO gezien Bree', CC De Breughel, 2006) en Houthalen ('Installatie voor een egoistische rapper', Villa Basta, 2006).

www.nikohendrickx.be

Voorbij

13.05 tot 29.10.2006
Share |