Provincie Limburg.be

Koen Wastijn

Van prehistorische grotschildering tot moderne animatiefilm, al duizenden jaren zijn mensen gefascineerd door de dierenwereld. De manier waarop we met dieren omgaan zegt dan ook veel over de cultuur en het tijdperk waarin we leven. Koen Wastijn (1963) onderzoekt in zijn werk deze beeldvorming omtrent dieren.

In installaties, sculpturen en video's focust hij op het geconstrueerde, kunstmatige karakter van afbeeldingen van dieren, met name ook in de huidige maatschappij waarin consumptie en spektakel richtinggevend zijn. Wastijn werkt daarbij vaak nauw samen met mensen die gespecialiseerd zijn in het maken van afgietsels of het opzetten van beesten. Neem nu bijvoorbeeld het driedimensionale werk Puma. Met de hulp van een taxidermist prepareerde de kunstenaar echte poemahuiden tot een diersculptuur. Er kwamen twee vachten aan te pas, en dat heeft alles te maken met de onnatuurlijke, gekunstelde pose die werd ontleend aan het logo van het bekende gelijknamige merk van sportartikelen. Dat roept meteen een aantal vragen op over het gebruik van de naam en beeltenis van dieren als marketing tool. Door de associatie met een poema slaagt de fabrikant er in om de kwaliteiten van dit roofdier - snelheid, kracht, souplesse - over te dragen op zijn product. En het werkt, het spreekt tot de verbeelding en speelt in op de onbewuste verlangens van de consument. Maar tegelijk wordt het dier gereduceerd tot een logo, een gestileerd en vervormd teken dat nog maar van zeer ver iets te maken heeft met een echte poema. Dit contrast wordt door de kunstenaar nog eens extra in de verf gezet door een sterke spot te richten op de sculptuur. Daardoor ontstaat er wat hij noemt een 'platoonse spanning' tussen het schijnbeeld van het logo - de op de muur geprojecteerde schaduw - en het reƫle, weliswaar opgezette dier. Koen Wastijn ging ook op zoek naar de achtergronden van een van de overleden dieren en dat resulteerde in een videoportret van Lionel, de dierentemmer van het circus Bouglione die de poema jarenlang onder zijn hoede had.

Zo wordt dit project tot een beklemmende metafoor voor ons tijdsgewricht. Terwijl de echte natuur dreigt te verdwijnen en op een nooit eerder geziene schaal wordt uitgebuit, vergapen we ons collectief aan de namaak-natuur die ons wordt voorgeschoteld door de reclame en de amusementsindustrie. - Peter Pollers

www.koenwastijn.be

Foto's

Sprawl
Puma
Skippy

Voorbij

13.02 tot 01.05.2005
13.02 tot 01.05.2005
Share |