Provincie Limburg.be

Fransje Killaars

De installatie Geweven bed die Fransje Killaars (1959) voor de tentoonstelling Over de mensen en de dingen in Z33 plaatste kon de toeschouwer niet onbewogen laten. De felle gekleurde draden en stoffen waarmee zij de installatie vorm gaf, toverden vaak een spontane glimlach op het gezicht van de bezoeker.

Van op een hoogte vertrekken van aan de muur gekleurde draden naar de vloer. Onder deze waterval van kleuren liggen er kussens en dekens gegroepeerd. De kussens zouden verschillende bezoekers verleid hebben om even te verpozen in deze zachte hemel van kleur en licht, mocht er niet bijgestaan hebben 'de tentoongestelde werken niet aanraken a.u.b.'. Al mocht men bij deze gelegenheid niet zelf even gaan liggen in deze installatie, toch zullen de warme stoffen en het uitnodigende kleurenspel bij heel wat toeschouwers een fysieke ervaring hebben uitgelokt omdat ze zich al in deze installatie waanden.

Volgt men de draden in de richting van de vloer, dan wordt duidelijk dat deze draden opgaan in een weefsel. Een weefsel dat zou kunnen verder geweven worden tot een bed zoals de dekens van de installatie die de vloer en de muur bedekken. Deze begintoestand van een weefsel laat de bezoeker van de installatie de grens zien waar het materiƫle van de scheringdraden opgaat in het beeld van het bed.

Voor Fransje Killaars is het een passie om met de eigenschappen van stoffen en textiel mensen een bepaalde ruimte te laten voelen doorheen al hun zintuigen en om te zoeken naar het verband tussen materie en beeld. Dit wijst erop dat zij niet meer behoort tot de generatie van kunstenaars die textielkunst wil gebruiken om ze uit de sfeer van 'minderwaardige' vrouwelijke bezigheidskunsten te halen. Het textiel is voor haar een bron van mogelijkheden geworden eerder dan een symbool om de positie van de vrouw in het algemeen en in de kunstwereld aan te klagen.

Stoffen bieden haar de mogelijkheid om installaties van kleur te ontwikkelen voor de gegeven ruimte. Ze benut voor haar werken ten volle de hevige kleuren die zo typisch zijn voor haar palet. In haar installaties vindt men allerlei verwijzingen naar moderne kunst, architectuur en klassieke muziek. Naast deze verwijzingen is haar voornaamste inspiratiebron het daglicht dat de ruimte binnenvalt en de hevige kleuren van haar werk intensiveert, de ruimte transformeert en een nieuwe betekenis geeft doorheen de bezoeker. Het werk wordt zo in de ruimte vorm-gegeven en geplaatst dat voor de toeschouwer de ervaring van het daglicht en de kleuren fysiek voelbaar wordt gemaakt. Evenals de felle kleuren is ook steeds de referentie naar de geschiedenis van de ruimte en van de gebruikte stoffen prominent aanwezig. Fransje Killaars dompelt zo op haar eigen wijze de bezoeker volledig onder in een wereld van ruimtelijke en zintuiglijke gewaarwordingen. Meer nog, als de bezoeker zich in de ruimte begeeft met een paar gekleurde overtreksloffen gaat hij of zij zich na een tijdje een voelen en een worden met de ruimte. 

- Jurgen Gaethofs

Foto's

Geweven bed
Runner
Installatie Karlsruhe

Voorbij

13.02 tot 01.05.2005
13.02 tot 01.05.2005
Share |